Wednesday, November 11, 2009

Panggilan Haji

Salam Buat Semua,

Rasanya lum terlambat lagi utk saya Presiden Club mengucapkan selamat berangkat buat Mak Unggal/Mak Cik/Pak Cik/Mak Mertua Awang ke tanah suci semoga selamat pergi dan selamat kembali kerna saya takdapat bertemu mereka2 yg tersayang sebelum mereka berangkat semalam. Maklum la byk kerja office yg perlu di siapkan dan bila masa dah agak lewat mlm rasa takut pulak nak drive jauh2 ye la sorang kan perempuan lak tu so demi memikirkan keselamatan diri saya doakan yg terbaik sahaja buat mereka dr jauh.

Akhirnya niat mereka dimakbulkan Allah jua Alhamdullillah memang rezki Allah yg beri. Masih ingat saya bagaimana sedihnya Mak Unggal sampai menitiskan airmata bila mana dia dapat tahu yg rakan taulan dah terima surat dr tabung haji memberitahu tentang confirmation penerbangan dan dia belum terima apa2 berita. Mak Unggal sedih sgt sebab Mak Unggal memang benar2 berharap yg dia akan dapat pergi kali ini dan Maha Suci Allah yg menjadikan kita semua termakbul jua kehendak Mak Unggal ibu tunggal yg telah membesarkan 2 org anak dan tidak pernah memikirkan utuk berkahwin lain setelah perginya suami tercinta demi sayangkan anak2.

Biar saya bercerita tentang Mak Unggal kali ini. Mak Unggal merupakan anak manja yg amat disayangi oleh Tok Abah dan Tok Long. Ini mungkin semasa kecil Mak Unggal terlalu fragile sbb tak berapa sihat masa kecilnya ade penyakit bengek (semput) kata org muo.
Kematian suami ketika anak2 masih kecil oleh itu segala kasih-sayang tertumpah pd kedua-dua anaknya cuma. Tapi satu kelebihan Mak Unggal dia suka menjaga anak2 sedara saya sendiri pernah tinggal dengan Mak Unggal lebih kurang setahun ada kut dah lama lupa. Selain saya Mak Unggal pernah jaga dr kecil Achuk anak mak cik, abang hafiz masa zaman sekolah smpai kerja dan ada juga anak sedara yg menumpang sekejap2 dirumahnya.

Mak Unggal pandai masak sambal dan buat biskut raya. Jintan Mak Unggal paling sedap sbb tak keras. Rasanya ranggup dan lemak manis dah lama tak rasa tau ye la zaman dah berlalu umur dah meningkat tua jadi tak larat lagi nak membuatnya. Ingat lagi saya masa kecik2 kalau bulan puasa mak akan pergi rumah Mak Unggal untuk buat biskut rasanya alah2 kongsi gitu so bila dah buat byk2 kuih mesti la letih panas kena api oven dulu2 dan bila dah berkumpul ramai2 pelbagai hal boleh jadi tau sbbnya ye la bau kuih dibakar menusuk hidung so selalunya kita org akan tak puasa semuanya ha ha berbuka beramai2 pastu Mak Unggal akan goreng ikan masin la ikan bilis ker ha ha jahilnya kami mase tu. Tapi pada saya ia tetap kenangan terindah dlm hidup walaupun boleh dibakar dlam api neraka kernanya.

Saya memang sayangkan Mak Unggal dan sedih juga rasenya bila memikirkan tak dapat bersalaman mengucapkan selamat jalan pada Mak Unggal kerna saya anggap Mak Unggal macam mak saya juga.

Semoga Mak Unggal/Mak Cik/ Pak Cik selamat di sana dan dapat menunaikan haji dengan sebaik-baik insya'ALLAH.

Sampai sini jer la ya

Salam - Presiden Club

No comments:

Post a Comment